Itt van az új magyar légitársaság: megvannak az engedélyek
Mint ismert: az állami tulajdonú Airbus A330F áruszállító üzemeltetését a Hungary Airlines vette át.
Amerikában teljesen lemondtak róla, Európában még ragaszkodnak hozzá, csak az a kérdés, meddig. A kereslet azt mutatja, hogy egyre kevesebben áldoznak az üzleti osztályért a repülőn.
Miközben világszinten is mérhetően csökken az utasoktól az érdeklődés az első osztályú repülőjegyek iránt, addig azt látni, hogy különösen Európában a légitársaságok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek ebbe az irányba, miközben máshol teljesen leépítik ezeket a szolgáltatásokat és előtérbe kerül az üzleti osztály a repülőn. Legutóbb az egyre jobban feltörekvő Oman Air volt az, amelyik bejelentette, megszünteti első osztályú üléseit és helyettük úgynevezett Business Studio kabint nyit, akik a legnagyobb luxusban utaznának. Az ománi légitársaság előtt a Turkish Airlines, valamint az Air New Zealand nemzeti légitársaságok voltak, akik hasonlóképp tettek.
A Euronews jelentése szerint már a kétezres évek óta tart az első osztályú repülőutak eladása, amely mögött több szempont áll: egyrészt megjelentek a fapados légitársaságok, másrészt olyan szinten fejlődtek a business osztályú helyek, hogy szinte eltűnt a különbség a business és az első osztály között, így mindenki az olcsóbb, nagy komfort nyújtó előbbit választotta.
Az Oman Air új kabinjai valahol a business és az első osztály között lesznek pozícionálva: a fényűzés garantált, mindenkinek lesz saját szórakoztató elektronikája, saját fedélzeti kijelzője, amin tud akár tévét is nézni, valamint ingyenes lesz a wifi, valamint á la carte lehet étkezni a levegőben.
A legtöbb utas számára már csak névileg van különbség a business és az első osztály között”
– fogalmazott Ben Mutzabaugh, légiközlekedési szakértő, aki szerint a tengerentúli, hosszú járatokon a legtöbb kabinban már fekvő ággyá alakítható ülések vannak, továbbá számos légitársaság már privát fülkévé alakítható kabinokkal üzemelteti járatait. Mint mondta, osztálytól függetlenül előkelőnek tartják ezeket a helyeket az utasok.
A brit Virgin Atlantic új Airbus A350-es járatain már a korábbinál sokkal kevesebb business ülés van: a szakértők szerint minél több embert akarnak így a gépre rakni egy úton, hiszen a fapados társaságok is így tudnak nagy profitot generálni. A társaság az első osztályú helyeit „upper class”-nak, azaz felsőbb osztálynak hívja és tovább javított az itt nyújtott szolgáltatásokon. Egyes vendégeknek konyak- és borkóstolóval, valamint csokoládéval kedveskednek.
A Euronews jelentése szerint a legtöbb amerikai légitársaság leépítette az első osztályú helyeit az egyre csökkenő keresletre reagálva. Mint írták, Európában a legmagasabb szolgáltatást nyújtó és ezzel együtt legdrágább osztály már csak a hosszú tengerentúli utakon található meg kontinensünkön, leginkább
A francia nemzeti légitársaság a Boeing 777-el repült járatain egy exkluzív kabint is berendez az ezt kifizető utasainak, ahol kanapé, külön fekvőhely is helyet kap.
A német Lufthansa is így tett, amelyik az „Allegris” névre keresztelt osztályain felújított, minden luxust és kényelmi szolgáltatást biztosító kabinokkal várja utasait a hosszabb utakon. Ezek rendszerint kétszemélyesek, ahol egy nagy asztal, franciaágy és rengeteg hely biztosítja a kényelmet.
A Euronews szerint az európai társaságok kitartanak az első osztály mellett és nem úgy tűnik, hogy egyhamar az már csak a múlté lesz, de megjegyzik, az egyre exkluzívabb osztályok sokunk számára egyre elérhetetlenebbek lesznek.
Nyitóképen a Turkish Airlines üzleti osztálya. Fotó: Rasid Necati Aslim / ANADOLU / Anadolu via AFP
***